Vanochtend is er een tweede expert langsgekomen. Hij heeft de schade gedetailleerd onderzocht en hij
constateerde dat de Beluga een heel sterke boot is. De klap is helemaal opgevangen door de bovenste rand
van de boot, daar is de energie van de aanvaring helemaal geabsorbeerd. Terwijl de romp geen enkel teken
vertoont van structurele schade of delaminatie, anders dan de oppervlakkige krassen. Ze zijn het erover
eens dat veel jachten een dergelijke aanvaring niet zouden hebben doorstaan.
We hebben nu twee experts aan boord gehad, beide zijn het erover eens dat het veilig is om door te varen
naar Nederland. Als de experts horen dat we een rondje Atlantic hebben gevaren dat laten ze merken dat
ze ons “real sailors” vinden en dat de Beluga “a strong oceangoing boat” is.
Imiddels heeft Johan heel wat telefoontjes gepleegd. Het beltegoed wordt in hoog tempo steeds opnieuw
opgebruikt. Er is contact met de verzekeraar en de intermediair en ook van die zijde is toestemming om
door te varen. We vinden dat de mensen van de intermediair (Max Behrend) heel fijn meedenken en helpen
met het zetten van de juiste stappen.
We zullen mogelijk wel verhoudingsgewijs vaak “verwaaid” liggen, omdat we nog strenger op het
weerbericht gaan letten dan normaal. We varen alleen met rustig weer in de verwachtingen, dus we houden
rekening met vertraging en mikken daarom nog steeds op 10 augustus als aankomstdatum in IJmuiden. We
kijken naar de Met Office (het officiele scheepsweerbericht), we downloaden weerkaarten en gribfiles
zoals we het hele jaar al doen. Momenteel is het windkracht 6, morgen is er windkracht 7 voorspeld. De
Met Office heeft strong wind warnings en golfhoogtes tot 2,9 meter afgegeven voor de zuidkust tot en met
dover, dus voorlopig is het een no-go. Wellicht kunnen we vanaf woensdag of donderdag verder.
We maken van de wachttijd gebruik om een noodverband aan te leggen, om inwatering langs de beschadigde
rand zo veel mogelijk te voorkomen en met behulp van de fokkeboom zorgen we dat de zeerailing aan
stuurboord weer veilig is voor de bemanning.
Vanmorgen hadden we nog een leuke verrassing. Peter, assistent sluismeester in Eastbourne, kwam langs.
We kennen hem al jaren en we hebben tijdens de periode in Wassenaar al beloofd dat we nog eens zouden
langskomen. Het was echt leuk om weer eens bij te praten.
Morgen, met windkracht 7 in de voorspellingen, hebben we hopelijk weer vrij. We gaan dan wellicht weer
even toeristje spelen en de beroemde pier van Brighton bekijken.