Kantoor aan huis

Vanochtend is er een tweede expert langsgekomen. Hij heeft de schade gedetailleerd onderzocht en hij

constateerde dat de Beluga een heel sterke boot is. De klap is helemaal opgevangen door de bovenste rand

van de boot, daar is de energie van de aanvaring helemaal geabsorbeerd. Terwijl de romp geen enkel teken

vertoont van structurele schade of delaminatie, anders dan de oppervlakkige krassen. Ze zijn het erover

eens dat veel jachten een dergelijke aanvaring niet zouden hebben doorstaan.

We hebben nu twee experts aan boord gehad, beide zijn het erover eens dat het veilig is om door te varen

naar Nederland. Als de experts horen dat we een rondje Atlantic hebben gevaren dat laten ze merken dat

ze ons “real sailors” vinden en dat de Beluga “a strong oceangoing boat” is.

Imiddels heeft Johan heel wat telefoontjes gepleegd. Het beltegoed wordt in hoog tempo steeds opnieuw

opgebruikt. Er is contact met de verzekeraar en de intermediair en ook van die zijde is toestemming om

door te varen. We vinden dat de mensen van de intermediair (Max Behrend) heel fijn meedenken en helpen

met het zetten van de juiste stappen.





We zullen mogelijk wel verhoudingsgewijs vaak “verwaaid” liggen, omdat we nog strenger op het

weerbericht gaan letten dan normaal. We varen alleen met rustig weer in de verwachtingen, dus we houden

rekening met vertraging en mikken daarom nog steeds op 10 augustus als aankomstdatum in IJmuiden. We

kijken naar de Met Office (het officiele scheepsweerbericht), we downloaden weerkaarten en gribfiles

zoals we het hele jaar al doen. Momenteel is het windkracht 6, morgen is er windkracht 7 voorspeld. De

Met Office heeft strong wind warnings en golfhoogtes tot 2,9 meter afgegeven voor de zuidkust tot en met

dover, dus voorlopig is het een no-go. Wellicht kunnen we vanaf woensdag of donderdag verder.

We maken van de wachttijd gebruik om een noodverband aan te leggen, om inwatering langs de beschadigde

rand zo veel mogelijk te voorkomen en met behulp van de fokkeboom zorgen we dat de zeerailing aan

stuurboord weer veilig is voor de bemanning.











Vanmorgen hadden we nog een leuke verrassing. Peter, assistent sluismeester in Eastbourne, kwam langs.

We kennen hem al jaren en we hebben tijdens de periode in Wassenaar al beloofd dat we nog eens zouden

langskomen. Het was echt leuk om weer eens bij te praten.

Morgen, met windkracht 7 in de voorspellingen, hebben we hopelijk weer vrij. We gaan dan wellicht weer

even toeristje spelen en de beroemde pier van Brighton bekijken.