Afsluiting

De volgende dag melden we ons bij de firma Weilandt, waar de boot zal overwinteren. Het is een vertrouwd adres, omdat de boot in 2017 en 2018 hier ook is geweest. Er breken een aantal klusdagen aan. We vervangen alle lijnen in de mast en de giek door oude lijnen. De nu nog nieuwe lijnen worden anders snel stug en vuil in de winter. De boot wordt verder klaar gemaakt, de restant voorraad doorgenomen en gesorteerd op houdbaarheidsdatum, kleding uitgezocht, de thuisreis per bus en trein geboekt, enzovoort.






Zondagmiddag zijn we klaar. Maandagochtend wordt de boot al uit het water gehaald. Het onderwaterschip is nog steeds mooi schoon. De antifouling heeft deze keer goed zijn werk gedaan. Desondanks wordt de de boot keurig afgespoten. Na afloop wordt er zelfs een ladder neergezet, zodat we de laatste dingen op de boot kunnen opruimen.



Als alles klaar is, sluiten we af en pakken we de bagage. We wandelen naar het station in Burg. Daar stopt tegenwoordig geen trein meer wegens de werkzaamheden als gevolg van de aanleg van een tunnel tussen Fehmarn en Lolland (Denemarken). Een vervangende busdienst vertrekt elk uur naar Lübeck. Daar heeft Joke een hotel geboekt. Na het inchecken maken we nog een wandeling door de oude binnenstad en strijken we neer op een leuk terras voor een etentje. We proosten op de goede afloop van een leuke zomer.












De volgende dag lopen we naar het station en gaat de reis met de trein verder naar huis. Er is nog een flinke vertraging in Duitsland, maar uiteindelijk verloopt de treinreis verder zonder incidenten. Dit sluit ons zeilavontuur van 2023 af. We gaan de komende tijd nog een keer naar de boot om de nodige spullen van boord te halen en in het voorjaar om een nieuwe laag antifouling aan te brengen. In 2024 hopen we weer een mooie tocht door het Oostzeegebied te maken!