Ontsnappen aan de Hollandse binnenwateren

Op 18 juni is het zover: met Bas als opstapper varen we de haven uit. De standaard route die wij volgen is: Ringvaart – Haarlem – Noordzeekanaal en dan linksom of rechtsom het ruime water op. Om via de Ringvaart (Haarlemmermeer) richting Haarlem te varen moet eerst de brug over de A44 open. Als we een stuk onderweg zijn en al drie bruggen gepasseerd, horen we op de marifoon dat de spoorbrug naast die van de A44 in storing is en volgens de brugwachter meerdere dagen niet meer zal draaien.






Er is een alternatief: omkeren en de andere kant op naar Amsterdam gaan. Vanuit de Nieuwe Meer kan een konvooi jachten ’s nachts door Amsterdam varen. Uiteraard wil men de stad niet ontregelen door voor pleziervaart overdag alle bruggen te openen. Als we ons willen aanmelden via de marifoon horen we dat ook de laatste spoorbrug in deze route gestremd is. Wat nu: weer omkeren en hopen op een spoedig herstel van de A44 brug? Dat bleek geen alternatief te zijn. De spoorbrug in Haarlem is ook voor nog meerdere dagen gestremd. Dus blijven we een dag extra aan de wachtsteiger op de Nieuwe Meer en vermaken ons met een dagje rust en winkelen in Amsterdam.



Weer terug van het winkelen melden we ons weer aan voor de komende nacht en wonder boven wonder lukt dit nu wel. Het wordt drukker en drukker aan de wachtsteiger en Johan vreest, gebaseerd op vroegere ervaringen, voor de nodige chaos in de sluis en tijdens het dobberen voor de bruggen. Uiteindelijk komt het verlossende woord over de marifoon: om 00.05U gaan de bruggen open en moeten alle jachten zo vlot mogelijk de sluis is. Het is passen en meten, maar uiteindelijk liggen we met 21 jachten opeen gepropt. Wonder boven wonder verliep dit heel beheerst en relaxed.





Met zo’n lange sliert jachten moeten we nu door een heleboel bruggen. Steeds gaat er één open, en een volgende kort daarna ook. Maar dan moeten de brugwachters de bruggen achter ons sluiten en op een brommer snel naar de volgende brug gaan. De sliert jachten moet dan pas op de plaats maken, wat soms nogal lastig kan zijn en vaak maken voordringers van de gelegenheid gebruik om op een kluitje vooraan te gaan liggen. Ook nu was er niets van dit alles, iedereen wist zijn boot goed te besturen en niemand verstoorde de goede gang van zaken. Johan heeft nog nooit zo’n beheerste groep jachtschippers gezien. Complimenten aan de collega schippers!



Rond 02.30u meren we af aan de Houtmankade en gaan nog een paar uur slapen. De volgende ochtend wordt het overnachtingsgroepje opgeroepen via de marifoon en worden we geacht om 09.00u door de laatste brug te gaan. Dat was toch al ons plan, dus dat komt goed uit. Een kort tochtje voert ons naar de Sixhaven, schuin aan de overkant. Het is er niet druk, dus we vinden en prima plekje aan een passantensteiger. Hier wachten we de voorspelde onweersbuien af, maar het valt allemaal reuze mee. We rusten uit van de voorgaande nachtelijke escapades, nemen een douche en slapen wat bij.