Beetje schade

— verstuurd via Iridium 24/05/2013 15.37 UTC 38.30.7N 34.50.1W, etmaal-afstand 117 mijl, afstand tot Flores afgenomen met 112 mijl (nog 185 mijl).

Het hogedrukgebied bestond tot voor kort uit meerdere kernen, met daartussen frontale storingen. Die situatie, waarvan wij steeds met goede zeilwind konden profiteren, is nu afgelopen. De barometer loopt sterk op, de lucht wordt blauw en de wind draait tegen en neemt sterk af. Zojuist hebben we de motor gestart en we verwachten dat we minstens tot morgenmiddag moeten motoren. Geen probleem, lekker rustig en we hebben diesel in overvloed.

We zien regelmatig schepen langskomen en spotten ook meerdere groepen doflijnen. Een van de schepen was extreem lang (onze schatting 400m) en voer erg langzaam (2,5 uur in tegenovergestelde richting in ons zicht). De dofijnen komen steeds even kijken, keren dan om en verdwijnen dan op tegenkoers. Een soort trek naar het zuiden? Vandaag lukte het voor het eerst om een foto te maken van de dolfijnen.





Toch nog een gevalletje schade. Net als we ons klaar maken voor de nacht ziet Tim dat het achterste leioog van de genuaschoot compleet met houten rand en een stuk epoxy uit de boot is gerukt. Het oog hangt nog aan de houten rand die helemaal naar binnen is gebogen. Geen structurele schade aan de boot, maar dit oog is voorlopig niet meer bruikbaar. De kracht van ruim twee weken aan de wind varen is kennelijk teveel geweest. Johan fabriceert met een stuk oude landvast een noodoplossing via het dichtstbijzijnde loosgat. Binnen een half uurtje zeilen we weer als vanouds. Hiermee kunnen we gewoon de reis afmaken en voor het loshangende oog (en de andere dan ook maar gelijk) in Nederland wel een oplossing vinden. Misschien kan Harry zijn kennis van RVS-lassen alvast eens oppoetsen?








Wij gebruiken de weerkaarten van de weerdienst van Bermuda. Die beslaan precies het gebied van de Carieb tot aan de Azoren en geven naast de gebruikelijke informatie ook de windkracht en -richting en de golfhoogte. Ze worden bovendien ook in een “light-versie” gepubliceerd, die klein genoeg is voor onze beperkte iridium internet verbinding. Erg handig. De weerkaarten en de gribfiles zijn het erover eens vandaag: we varen de kern van het hogedrukgebied in en we krijgen eerst afnemende wind tegen, dan vrijwel windstilte en dan wind uit een noordelijke richting. We gaan proberen om met een knoop of vier een etmaalgemiddelde van 100 mijl te halen. Dat zou ons zondagochtend bij Flores moeten brengen, zodat we met daglicht de haven kunnen aanlopen.

— verstuurd via Iridium