Mooi zeilwindje

— verstuurd via Iridium 18/05/2013 16.50 UTC 34.10.5N 48.09.4W, etmaal-afstand 116 mijl, afstand tot Flores afgenomen met 115 mijl (nog 884 mijl)

Gisteren hebben het halverwege punt gevierd. Nu zijn we benieuwd of de tweede helft qua tijd ook zo snel gaat. Na het avondeten kon de motor weer uit, er was net genoeg wind om de zeilen vol te houden. De nacht konden we rustig doorzeilen met telkens een klein beetje meer wind. Joke spotte bij de aanvang van haar wacht dolfijnen. Samen met Bas, die weer uit bed kwam, zaten we te kijken naar de dolfijnen die langs de boot meezwommen. We konden niet goed zien hoeveel het er waren, we schatten 2 tot 3. Nu maar hopen dat we er nog meer tegenkomen.

De vliegende vissen zien we sinds gister niet meer. Ze namen afscheid met een geweldige klap en lieten Johan behoorlijk schrikken, ondanks het feit dat hij muziek op had. Via de buiskap belandde hij in de kuip en lag daar hevig te spartelen. Johan raapte zijn moed bij elkaar en gooide hem weer in zee. Later op de ochtend heeft Johan de kuip ontzout en de nog aanwezige vislucht weggepoetst. Het was heerlijk weer, de ramen hebben we daarna ook schoon gezeemd.

Momenteel varen we halve wind, zelfs met weinig wind (12 knopen) varen we bijna 6 knopen. De golven zijn wat afgenomen en het is ideaal zeilen nu. Het blijft nog steeds afwachten hoe het lagedrukgebied tussen ons en Flores zich ontwikkeld, voorlopig varen we rustig door.