Deshaies, Guadeloupe

We liggen in de baai van Deshaies, de meest noordelijke baai op Guadeloupe en dus de springplank naar Antigua of Montserrat.
We twijfelen naar welke van de twee we zullen gaan, na een paar dagen lezen, nadenken en discussiëren wordt met 3 stemmen voor Montserrat (door de mannen) en 1 stem voor Antigua (Joke) de knoop doorgehakt. Het blijft altijd lastig om een beslissing over de volgende bestemming te maken, we bedenken dan maar dat we toch niet alles kunnen zien en dat alle eilanden mooi zijn.

De afgelopen dagen heeft Bas veel aan zijn schoolwerk gedaan waarbij de computer en de wifi-antenne overuren maakten. Zelfs na zonsondergang ging hij nog door, aangezien de zonnecellen dan geen stroom meer opwekken hebben we voor het eerst van de reis de Honda generator tevoorschijn gehaald voor de stroomvoorziening. Het laadstroomapparaat dat de stroom krijgt van de generator had er moeite mee. De generator kon de piekstroom die nodig was om op te starten niet geven. Bas kwam op het lumineuze idee om de motor te starten en tot onze verbazing hielp dat. De motor kon na een halve minuut weer uit.

Het was alweer even geleden dat we een goede internetverbinding hadden. Toen we aankwamen was het erg druk in de baai, uiteindelijk konden we in een klein gaatje ankeren, we hadden redelijk internet daar. We lagen prima totdat een cruiseboot aan de vissersboeitjes (volgens ons) ging liggen pal naast ons. We zijn toen maar ankerop gegaan en meer naar buiten gaan ankeren in 10 meter diep water. Tot onze verrassing hadden we hier nog betere wifi, toen de baai weer wat leger raakte zijn we daarom lekker blijven liggen.
Om het hoofd even leeg te maken en de spieren te laten werken hebben we een riverhike gemaakt door Rivière Deshaies. Twee uur lang springen en klauteren we van rots naar rots. Op dit punt aangekomen ging Johan lekker uitrusten, de rest ging nog even verder.

Volgens de beschrijving in de pilot was er nog een “cavelike” rots met vleermuizen aan het einde van de rivier op nog zo’n twintig minuten klauteren. Wij hebben er twee keer zolang over gedaan en waren behoorlijk vermoeid toen we weer bij de plek terugkwamen waar Johan zat.

Hij had inmiddels een lift aangeboden gekregen van twee Fransen die we al eerder tijdens de hike waren tegen gekomen, we kwamen precies op tijd aanlopen om mee te gaan. Helemaal super de luxe zo’n autorit, we werden teruggebracht tot bij de dinghy-steiger.
Moe en voldaan kwamen we net na zonsondergang weer terug bij Beluga. We zijn nog even in het water gesprongen om af te koelen met een prachtige roze-rode lucht om ons heen.