Beet! (genomen)

From: “SailBeluga”
Subject: Beet! (genomen)
Date: Sat, 08 Dec 2012 17:13:57 -0100

Vanmiddag hadden we beet! Tim wilde een ander aas aan de vislijn gaan hangen, toen hij opeens een vis aan de haak zag. De vis hield zich bijzonder stil, dus dachten we dat ie al aan het eind van zijn latijn was. Bas had de vis in een schepnet, op dat moment gaf hij een zwieper met zijn start en plofte zo terug in de oceaan. Hmm, we mooi beet genomen door een bonito. Ach, weer een les geleerd. Helaas hebben we daarna ons paravaantje en aas verspeeld, omdat er een warteltje losgeschoten was. De vis had dus al behoorlijk aan de lijn liggen spartelen. Morgen gaan we een nieuw paravaantje maken van hout, benieuwd of we dan weer beet hebben.

Vannacht hadden we opeens noorden wind kracht 5 met uitschieters naar 6. We hadden de grib-files (weerkaart met windrichting en windkracht) binnengehaald en die beloofden een rustig nachtje met windkracht 3. We moesten de zeilen zodanig veranderen dat we halve wind gingen varen. Tijdens het wisselen van de zeilen hoorden we dolfijnen rondom de boot en zagen we vliegende vissen springen in het schijnsel van het deklicht. In de boot konden we dolfijnen horen piepen.

Gedurende de nacht draaide de wind nog van noordwest tot noordoost. De lijn die we hebben gevolgd was weer als een zwalkende dronken eend, omdat de windvaan met de windrichting meestuurt. Vanmorgen draaide de wind weer naar de voor ons goede richting en konden we voor de wind richting ons doel varen met een rustig gangetje.
De afgelopen twee etmalen hebben we telkens minder dan 100 mijl gemaakt, niet echt bijzonder dus. Misschien dat het dit etmaal lukt om net boven de 100 te komen.

Vanmorgen was het dusdanig rustig weer, dat we allemaal een douche hebben genomen met twee emmers zeewater en daarna afgespoeld met een beetje zoet water. Iedereen is lekker opgefrist.