De oversteek van de Golf van Biskaje

In Falmouth moesten we wachten op een goed weerbericht. De Golf van Biskaje wordt in alle pilots en door alle zeelieden beschreven als een bijzonder gevaarlijk gebied bij de verkeerde weersomstandigheden. Een lagedrukgebied bleef maar hangen bij Zuid Ierland en veroorzaakte de hele week zuidwestenwind, regelmatig windkracht 7. Pas vanaf zondag 5 augustus ging hij weer aan de wandel en ontstond er een periode met rustiger weer in Biskaje. De hele week hebben wij dagelijks de Bracknell weerkaarten en de Gribfiles (windverwachtingen) gedownload en de weersontwikkeling gevolgd. Conclusie: we gaan!

De wind zou op dag een west-noordwest 5 zijn, dan weer draaien naar zuidwest 4, vervolgens windstilte, dan oostelijk 5 en vervolgens weer windstilte.

Dag 1
We deden boodschappen en hebben een krat ingericht met de maaltijden voor 5 dagen, lekker makkelijk voor het grijpen.
Rond het middaguur maakten we ons los van de mooring en tankten we diesel en water bij de fuel-pontoon. Vervolgens voeren we de haven van Falmouth uit.

De te volgen koersen hadden we natuurlijk voorbereid en voerde eerst langs de Manacles en uiteindelijk op een respectvolle afstand van Lizard Point. In de verte doemde Lands End op. Na een windstil begin begon het al gauw te waaien en hebben we zeil gezet. De wind nam toe tot 5. Omdat de golven behoorlijk steil werden en dwars inkwamen, veroorzaken deze dat je wat geweld uit de boot wil halen, en hebben we gereefd. Het bewoog allemaal best heftig. We zijn niet echt zeeziek geworden, maar moesten niet te lang binnen zijn, tenzij we gingen liggen. De Aries windvaan (wij noemen hem Arie) stuurt wonderbaarlijk goed. Dit maakt het mogelijk om een wachtschema op te stellen van vier personen.
Joke, Tim en Bas lopen twee wachten van drie uur per etmaal, Johan een, maar in ruil daarvoor verzorgt hij de maaltijden, doet de afwas en is 24 uur per dag oproepbaar als er zich iets voordoet dat aandacht vergt.

Dag 2
Om wat hoger aan de wind te varen, zetten we een zogenaamde barberhauler, een lijn aan de genuaschoot. Dit werkt goed, het staat er nu goed bij. Johan ontdekt op dat moment dat er een dood visje in het gangboord ligt. Die nacht is er dus aardig wat water over de boot heen gestroomd. Tim is de held die het visje weer terug geeft aan de zee.

Rond het middaguur zijn we west van Oessant, de meest westelijke punt van Frankrijk. De wind blijft voorlopig nog uit west-noorwest doorstaan, maar het is constant buiig. In elke bui neemt de wind toe tot regelmatig windkracht 6 (soms even 7). Na de bui neemt het weer af tot 3 a 4. De zee blijft, zeker bij eb, behoorlijk onstuimig en het is voor ons een behoorlijke cultuurschok na de rustige week in Falmouth. De boot doet het heel goed en voelt volkomen veilig. We komen onder de blauwe plekken van de heftige bewegingen.
De wind neemt steeds meer af, maar we laten de gereefde zeilen er lekker opstaan. De boot zeilt gewoon 6 knopen, dus wat zouden we ons druk maken. Langzamerhand draait de wind zoals verwacht naar het zuidwesten. We besluiten zuidelijk te sturen zodat we de verwachte oostenwind sneller kunnen oppikken om de koers naar La Coruna later weer goed te maken. Gedurende de nacht neemt de wind nog verder af. Eigenlijk zouden we de motor moeten starten, maar omdat we de eerste nacht weinig hebben geslapen besluiten we lekker rustig onder zeil voort te dobberen zodat we allemaal slaap kunnen inhalen.

Dag 3
Het heeft goed uitgepakt, we zijn nu goed uitgerust, echter niet veel opgeschoten met die tegenwind. We dobberden rond in de scheepvaartroute, maar er kwam er nooit een dichtbij. Om ca. 6.30 uur gaat de motor aan. De fokken worden ingerold om het ergste geklapper te vermijden. We moeten nu eens uit die scheepvaartroute en mijlen maken richting La Coruna. De windvaan blijft zelfs op de zwakke wind sturen. Joke heeft ruim 40 minuten dolfijnen rond de boot gehad en op foto en film gezet! De rest sliep zo vast dat we niets hoorden.

Vandaag lukt het om nog een keer de Gribfiles te downloaden via de satelliet telefoon. Alles blijft nog altijd zoals was verwacht. De weerberichten blijven ook nog via de navtex binnenkomen. We zijn uitstekend geinformeerd! Tussen 21.00 en middernacht gaat de wind inderdaad naar oost draaien, maar wel tijdelijk eerst zuid en later zuid-oost. Eerst wordt de kotterfok uitgerold en later de genua. Uiteindelijk gaat de motor weer uit.

Dag 4
De wind draait zoals verwacht naar oost. Gedurende de nacht neemt de wind geleidelijk toe tot in de ochtend uiteindelijk windkracht 6. Onze windmeter heeft een stand die de snelheid van de boot verrekend en geeft de ware windkracht aan en niet de relatieve ten opzichte van de boot. In die stand kwam de wind lange tijd niet onder de 25 knopen (kracht 6). ’s Ochtends vroeg worstelen Joke en Johan om de genua grotendeels weg te rollen. Dat is een behoorlijk gevecht en moeten we voortaan eerder doen. De waterdiepte is toegenomen tot een paar kilometer en de golven worden lang en (voor ons doen) hoog. Soms kijk je door een golftop heen en zie je een mooie zeeblauwe kleur.

De boot krijgt regelmatig een behoorlijke opdonder van de nog altijd dwars inkomende golven en glijdt dan keurig zijwaarts het golfdal in. De rompvorm bewijst hier zijn nut. We zitten droog in de kuip, maar sluiten wel de kajuitingang af, als voorzorg om een onverhoopte douche naar binnen over de elektronica te vermijden. We navigeren overigens gewoon op de kaart en zetten elke wacht de positie erin met daarbij de barometerstand. We zijn eigenlijk best goed ingeslingerd.

De jongens vinden het gaaf en van zeeziekte is geen spoor meer. Johan en Joke zijn apetrots op de jongens. Ga er maar aanstaan, ook midden in de nacht je in het zeilpak worstelen en op wacht gaan.
Op een gegeven moment blijkt dat de bakboord stuurlijn van Arie is gebroken. Dat is even schrikken, moeten we de rest op de hand gaan sturen? Op de stuurboord stuurlijn blijft de boot echter gewoon op koers, zelfs in die behoorlijke zeegang. Waarschijnlijk is de lijn al veel eerder gebroken maar hadden we het niet eens gemerkt. De boot is dus heel goed in balans met de door ons gekozen zeilen!
We zien vrij ver weg plotseling dat er nevel omhoog spuit, een walvis! De omhoog spuitende adem doet zich vaak voor en we spotten zelfs een stuk bruin-zwarte rug, gelukkig verschuift hij langzaam naar achteren.
Nadat het donker wordt, wordt het ook grijs en nevelig. De navtex geeft aan dat het zicht moderate en occasionaly poor zal zijn. Het is onmogelijk om in te schatten hoe ver je kan zien. Voor de zekerheid zetten we de radar bij die het prima doet.
We zijn buiten altijd aangelijnd met zwemvest en lifelines aan de speciaal aangebrachte ogen in de kuip. Johan kookt steeds uitgebreidere maaltijden, ook dat is wennen in een als een kermisattractie bewegende boot. We zijn trots op onszelf, we doen alles wat nodig is onder de best wel pittige omstandigheden.

Dag 5
Gedurende de nacht neemt de wind, nog altijd conform de verwachting steeds verder af. De zee kalmeert rap, we rollen de fokken in en starten de motor. Onder deze rustige omstandigheden kan de elektrische stuurautomaat op een geimproviseerde wijze aan het stuurwiel gekoppeld sturen. De laatste mijlen breken aan. Als het licht wordt komt er, nevelig, land in zicht. Bij de aanloop van La Coruna worden we verwelkomd door een grote groep dolfijnen die vanuit bakboord naar ons toe komen en om ons heen beginnen te dartelen. Een mooier welkom kun je je niet wensen.

Nog een mijl of twintig te gaan. De van tevoren vastgestelde waypoints en de detailkaart voor de aanloop worden nu belangrijk en we sturen er nauwkeurig op aan. Het is rustig, dus we kunnen de kortere aanlooproute nemen.
Tim vervangt de Engelse gastenvlag door de Spaanse, we kunnen het nog niet helemaal bevatten dat we bijna aan de overkant zijn.

Om half twee meren we af in de jachthaven Marina A Coruna. We zijn heel tevreden, de boot doet het goed en nog belangrijker: we hebben een echte teamprestatie neergezet. Goede sfeer aan boord, iedereen deed zijn plicht. Het was voor een echte zeebonk ongetwijfeld een rustige tocht, maar voor ons was dit wel degelijk een pittige vuurdoop die we goed hebben aangepakt.
Het blijkt dat we met de neus in de boter vallen: de Tall Ships komen hier en er zijn allerlei festiviteiten in de stad. We besluiten vanaf nu even geen haast te hebben en betalen voor 5 nachten (krijg je er een gratis, kan een Hollander dat weerstaan?).