Made in Trollhatten by Trolls

De weersvooruitzichten zijn vandaag niet best. De hele dag kans op regen. We houden de buienradar in de gaten en als er een poosje minder regen valt gaan we er nog eens op uit langs de oude sluizen. Er is een klein kanaalmuseum, dat de geschiedenis van het kanaal laat zien. Al in 1600 zijn de eerste sluizen aangelegd, die het mogelijk maakten om tot Trollhättan te varen. Hier was door het hoogteverschil een gebied met watervallen lange tijd een lastig te overwinnen obstakel.

Daar kwam in 1800 een einde aan met de aanleg van een kanaal en een serie grotere sluizen die het hoogteverschil overwonnen. Zo is de vaarweg van Götenborg naar het Vänern Meer ontsloten. Ruim dertig jaar later was ook het Göta Kanal klaar, zodat de oost-west route door heel Zweden bevaren kon worden. De huidige sluizen in Trollhättan zijn de derde versie. De eerste liggen er nog steeds, maar uiteraard wel vervallen en buiten gebruik. Het haventje waar wij in liggen is eigenlijk de ingang van één van de oude sluizen.



We wandelen een stuk langs de Göta rivier die behoorlijk snel stroomt. Met alle regen is er genoeg water om af te voeren. Al in 1910 is hier een waterkracht centrale in gebruik genomen. Deze is nog altijd operationeel en voorziet de wijde omgeving van elektriciteit. Om die reden is de vroegere waterval met een stuw afgesloten. Deze gaat alleen open als speciale toeristische attractie. Aanstaande vrijdag is er een festival waarbij de waterval (vattenfall in het Zweeds) speciaal hiervoor geopend wordt gedurende korte tijd. Dat spektakel willen we meemaken, dus blijven we voorlopig liggen. Wellicht ligt hier de oorsprong van het inmiddels ook in Nederland bekende energiebedrijf?






’s Avonds komt de automobielclub langs. Er staan een heleboel oldtimers om te bewonderen. Dat is een leuk spektakel.















Trollhättan is ook het onderzoeks- en ontwerpcentrum van de automobielindustrie van Saab. We bezoeken donderdag het Saab museum. Hier is de geschiedenis van deze auto’s leuk in beeld gebracht. Het heeft van 1945 tot 2011 geduurd. De eerste modellen zijn heel lang de basis geweest voor het typische gestroomlijnde uiterlijk van Saab. Later kwamen de meer moderne versies en wat minder bekende modellen. Uiteindelijk kon het merk de concurrentie niet meer aan en viel het doek.












We wandelen nog wat door Trollhättan. De buitenwijken zijn echter modern en functioneel, niet bijzonder aantrekkelijk. Na een boodschapje in de supermarkt gaan we terug naar de boot. Het is inmiddels mooi weer. Dat houdt nog tot en met zondag aan. Wie weet boffen we voor het waterval festival en de tocht door de rest van het kanaal!