Nadat we Bas hebben uitgezwaaid gaan we Harwich Town bekijken en maken een rondwandeling over het schiereiland
waar Harwich op ligt. Als we de weerkaarten bekijken lijken maandag en dinsdag de beste dagen om over te steken
naar Nederland. Weliswaar weinig wind, maar vanaf woensdag komen er allerlei fronten over dus nemen de kansen op
onbestendiger weer toe.
Maandagochtend om 8 uur maken we los en varen met de eb mee naar buiten. Er is inderdaad weinig wind, dus we
zeilen met de motor bij. We zien een aantal bruinvissen zwemmen. Ze komen regelmatig boven water om te ademen. De
wacht met zijn drieën hebben we ingedeeld, elk vier uur op en acht uur af. We gebruiken de noordgaande
stroom om de geulen in de aanloop naar Harwich uit te komen. We zien onder andere de Stena Line naar Hoek van
Holland passeren. Vanaf de Shipwash boei zetten we koers naar IJmuiden. Dat lijkt eenvoudig, maar valt in de
praktijk behoorlijk tegen. Als we in een rechte lijn zouden oversteken, kom je in een enorm gebied terecht waar de
grote scheepvaartroutes van en naar Rotterdam bijeen komen. We gaan daar met een boog ten noorden langs.
Er lopen tegenwoordig maar liefst vier noord – zuid scheepvaartroutes over de Noordzee, die je hoe dan ook moet
passeren. Op de heenweg leverde dit niet al te veel problemen op. Nu hebben we minder geluk. Gedurende de avond en
nacht passeren we één voor één de routes, die nu allemaal behoorlijk druk bevaren worden. Het is echt puzzelen om
er zonder al te veel “near misses” doorheen te komen.
In donker kan je de meeste koopvaardijschepen nog wel goed
herkennen aan de navigatieverlichting. Je ziet dan heel goed welke richting ze varen. Sommige schepen, vooral de
vissers, voeren een berg werklampen die de navigatieverlichting overstralen. Je kan niet zien waar ze heen gaan.
Deze maken het behoorlijk lastig om er goed mee om te gaan. Tijdens de wacht van Johan zitten er op een gegeven
moment maar liefst 15 schepen (in donker alleen herkenbaar aan de lichten) om ons heen die we allemaal in de gaten
moeten houden. De radar draait overuren. Ook tijdens de wachten van Tim en Joke moet er regelmatig uitgeweken
worden.
Daarbij komen ook nog eens de booreilanden en de windmolen parken. De Noordzee is over grote delen omgetoverd tot
een grote industriële kermis. Ongetwijfeld goed voor de economie, maar de charme (en de veiligheid!) om er te
zeilen is er niet door toegenomen.
Maar goed, afgezien van deze klaagzang door de schipper van de Beluga hebben we verder een prima tocht. We konden
tot de avond nog een stuk zeilen, de temperatuur is heerlijk en er is weinig golfslag (afgezien van een paar
hekgolven van passerende vrachtschepen). Er is een mooie zonsopkomst boven Nederland. Joke en Tim zien ook nog een
zeehond.
Dinsdagochtend om 7.30 uur varen we de haven van IJmuiden weer in. We meren af in de jachthaven en gaan eerst eens
lekker bijslapen.