Tussen onze toeristische activiteiten door maken we de boot weer klaar voor vertrek. Nog wat
inkopen op de lokale markt, controle van de mast en de motor, weerkaarten selecteren (we gaan Northwood gebruiken), de
weersontwikkelingen bestuderen, diesel en water tanken, de was doen, schoonmaken enzovoort.
Het is de bedoeling dat we vanuit Terceira naar Falmouth gaan varen. De te varen afstand is rond de
1200 mijl. Nog altijd de op twee na grootste oversteek van de reis en dat door een gebied met veruit
het meest wisselvallige weer. De standaard route laat een omweg zien, eerst voornamelijk noordwaarts
en dan op circa 45 graden noorderbreedte afbuigen zuidelijk langs Ierland naar Lands End. Of dit
allemaal zo uitkomt zal afhangen van de actuele weersontwikkeling en de vooruitzichten voor de
tweede helft van de reis.
Zaterdag 15 juni trekt er nog een depressie net ten noorden van ons langs. Zondag komt er een, voor
ons ongustige, noordenwind te staan en maandag ligt het Azorenhoog ten noorden van Terceira. Volgens
de lange termijn verwachtingen blijft het de daarop volgende dagen rustig op onze route. Deze
factoren combinerend komen wij uit op vertrekken op zaterdagmiddag of zondagavond. Collega-zeilers
bereiken dezelfde conclusie, dat geeft ons het vertrouwen dat we de inschatting goed hebben gedaan.
We besluiten uiteindelijk om zaterdagmiddag te vertrekken. We zullen eerst min of meer noordwaarts
gaan, vervolgens misschien zelfs naar het noordwesten met tegenwind en dan door de kern van het
hogedrukgebied varen om een gunstiger windrichting op te pikken.