Maandagavond slapen we voor het eerst aan boord, we staan versteld van de ruimte die we hebben. Volle kratten, dozen en tassen worden uitgeruimd en voor alles verzinnen we een plek. De kleding van ons verdwijnt in de kastjes van de voorpunt en er is nog steeds ruimte over. Tjonge, dat is nog eens gaaf. Alleen de jongens die klagen een beetje want die hebben nog geen eigen kast. Dat wordt nog en behoorlijke klus voor de komende winter.
Na een eerste nacht slapen hebben we allemaal een beetje last van onze rug, de huidige matrassen zijn wel erg hard. De middag hebben we toch nog een paar uurtjes over, dus hup naar de Ikea. We kopen oplegmatrasjes en dat blijkt een hoop te schelen.
We slenteren langs de bekende handige spulletjes, Bas ziet opeens handige patrijspoort-verduisteringsgordijntjes. Het blijken eigenlijk
muismatten te zijn, maakt niet uit we nemen er 13 mee. Nu alleen nog op zoek naar zuignapjes om ze bevestigen.
Van dinsdag op woensdag gaan we door Amsterdam, via de staandemastroute. De lichten van de Schipholbrug springen op dubbel rood, net als wij komen aanvaren. Er blijkt een storing te zijn, gelukkig hebben we nog genoeg tijd en gaan lekker eten maken. Na twee uur heeft de monteur de storing verholpen en kunnen we naar de Nieuwe Meer. We hebben een vlotte tocht door de grachten (alleen de buiskap even laten zakken voor het zicht, de ramen zijn te donker in de nacht) en ’s nachts om half vier meren we af aan de Houtmanskade. De volgende ochtend blijkt het water in de gootsteen niet meer weg te lopen, we vermoeden een luchtbel in de slang naar beneden. We hebben er nooit bij stilgestaan dat er in een boot geen sifon nodig is. We waren toch al van plan om naar de Kniest (grote watersportwinkel) in Muiderzand te varen, dus hup motor starten en vertrekken. Een emmer dient tijdelijk als gootsteen. We hebben nog tijd om te zeilen, de lazyjacks worden nog aangepast en we krijgen weer een beetje zeilervaring. Johan is tevreden hoe snel de boot loopt met weinig wind, 4,2 knopen snelheid met 7 knopen wind. <
Aan het eind van de dag is het afvoerprobleem opgelost en hebben we een goed gevoel over de eerste testfase.