Passaatzeilen

We hebben 140 mijl gemaakt het afgelopen etmaal. We zeilen nog altijd in de noord-oost passaat, kracht 5 en gedurende een groot deel van de dag kracht 6. We zijn teruggegaan naar het derde rif in het grootzeil en nog twee mespuntjes kotterfok en genua. Arie kan zo de boot goed besturen, terwijl de snelheid met 5,5 tot 6,5 knopen binnen de perken blijft.





De afgelopen nacht hebben we onze eerste kleine squalls gehad. Dat is een veel voorkomend verschijnsel in de passaat. Het zijn vrij heftige regenbuien met bij ons drie kwartier windkracht 7. Ja, passaatzeilen is niet alleen maar blauwe lucht, schaapjeswolken en windkracht 4. We hebben allemaal niet best geslapen door alle onrust in de lucht. De zee is ook opgebouwd. Alle golven zijn nu ruim boven ooghoogte. Maar het moet worden gezegd: de boot hobbelt er prima overheen. we zitten gewoon droog buiten, slechts af en toe komen er een paar spetters water over van een extra ondeugende golf.

Gedurende de nachtwacht schrikt Johan zich een hoedje. Een flinke klap gevolgd door een hoop geklapper. Nadat zijn hart tot rust is gekomen gaat hij op onderzoek uit en blijkt dat een vliegende vis eerst tegen de windvaan is geklapt en vervolgens achterin het gangboord ligt te spartelen. Onze held Johan durfde al na een uur met een handschoen een puntje van de staart beet te pakken en het onfortuinlijke beestje overboord te gooien.



De gribfiles laten zien dat morgen gedurende de dag, de wind nog eens een tandje gaat toenemen. Boven de Noord Atlantische oceaan ligt een gigantisch lagedrukgebied van Newfoundland tot Schotland. Deze duwt het Azoren hoog plat langs de evenaar, waardoor hier de wind verder dan gebruikelijk toeneemt. Als ik me goed herinner wordt een dergelijk verschijnsel “reinforced tradewinds” oftewel versterkte passaatwind genoemd. We hebben de zeilvoering aangepast en wachten het verder rustig af. De boot doet het prima, dus dit zal ook wel weer lukken.

We weten niet helemaal zeker of het morgen lukt om een update op de website te plaatsen, als het rustiger wordt zullen we het daarna proberen.

— Verstuurd via Iridium, 12/12/2012, 17:09 UTC, 15.43N 36,58W