Sturen met een hoofdletter S

We hebben de passaat nu goed opgepikt en hoe, windkracht eind 5 met vlagen van 6. Prompt klokken we dan ook een etmaal van 144 mijl. gemiddeld precies 6 knopen. Een record sinds we met deze boot varen. Het is wel bewolkt en er valt een beetje miezerregen. De zee is behoorlijk ruw, aanvankelijk met korte steile golven die later langer en hoger worden. In de verte zien we een mast, we lopen een zeiljacht op dat alleen met een fok vaart. Hun mast zwiept ontzettend heen en weer. Het is de vraag of zo weinig zeil wel goed is. Wij liggen er veel rustiger bij als we de slingeringen tellen.

We moeten mijlen maken, dat is ons werk momenteel, maar wij maken er geen wedstrijd van. We voeren momenteel een dubbel gereefd grootzeil, gezekerd met de bulletalie, de genua ingerold tot eenderde op de fokkeboom en de kotterfok achter het grootzeil strak gezet. Die beperkt het slingeren aanzienlijk. Dat levert een snelheid van ongeveer 6,5 knoop op en voelt goed.

We varen in de noord-oost passaat. We moeten pal west dus de wind komt schuin van achteren. Als je iets te veel naar naar bakboord stuurt dan loop je het risico van een klapgijp. Als je iets te veel naar stuurboord uitwijkt, dan valt de ingerolde genua in en komt dan met een klap weer terug als je weer op koers ligt. Dit zou 24 uur per dag veel concentratie vergen en een zware belasting voor de bemanning. Bedenk daabij dat de boot door de golven regelmatig een behoorlijke opdonder krijgt en van koers wordt gedwongen.

Sturen? Dat doen we dus niet. We zijn niet met zijn vieren aan boord, maar met zijn vijven. Even voorstellen: Arie, de windvaan. Die heeft op de eerste paar uur vanaf Mindelo na tot nu toe alles gestuurd. Het lichte weer van de afgelopen dagen ging goed, de veel zwaardere omstandigheden van nu gaan ook prima. Groot was dan ook de schrik toen om zes uur vanmorgen ineens een knerpend gepiep te horen was. Johan ging meteen met olie en WD40 achterop aan de slag. Het was slechts wat zout in een katrolletje van een van de stuurlijnen. Een spuitje WD40 loste dit weer op. Arie verzorgen we elke keer goed en wordt met argusogen gecontroleerd. Arie is populair bij ons aan boord.



— Verstuurd via Iridium, 11/12/2012, 18:45 UTC, 15.33N 34.47W