In het najaar van 2010 waren we toe aan de motor en de techniek daar omheen. Eerst moesten we concluderen dat de dieseltank,
die door de vorige eigenaar ter vervanging van de vervuilde kieltank was neergezet, niet voldeed en dus moest worden vervangen.
Daarna kwamen we een hele serie mankementen rond de motor tegen. Na lang wikken en wegen hebben we besloten voor de inbouw van een nieuwe
motor, uitgevoerd door Harry van Wijk. Letterlijk alles moest worden aangepakt: de motor
fundatie, de verbinding met de schroefas, de bilg, de bedieningskabels, de dieseltank, de uitlaat, noem maar op. Ik kan u verzekeren, Harry wist overal een
oplossing voor te vinden!
Een grote klus en een lang verhaal. Daarom vindt u hier het verhaal
in beeld.
De motor zelf was goed, een vlotte start en een smeerolie analyse kwam ook goed uit de bus. De motor was echter nooit goed gemariniseerd.
We vonden nogal wat verborgen gebreken vooral rondom de motor en in de wijze waarop de motor was ingebouwd. De ene na de andere mogelijke bron
van storingen kwam aan het licht. Een lek in de warmtewisselaar die met epoxy provisorisch was gedicht, koelvloeistof in de vorm van ingedikte pasta
(hoe zien de koelkanalen in de motor er dan uit?), een ongekoeld uitlaatspruitstuk, vele slangen die in verschillende diktes in elkaar waren
geschoven, vastgelopen poelies als gevolg van lekkages van de ondeugdelijke slangen, de waterpomp zat op de romp gemonteerd en niet aan de
motor, de dynamo was provisorisch gemonteerd, drie v-snaren waren nodig om de dynamo en de waterpomp aan te drijven en zo voort.
De motor moest minstens volledig opnieuw worden gemariniseerd, opgeknapt en ingebouwd. Een forse investering aan een motor van minstens
25 jaar oud.
We hebben er lang over nagedacht en flink getwijfeld. Na een goed advies van de deskundige op de haven,
Harry van Wijk hebben we besloten voor een nieuwe motor. Het is een 62 pk Sole geworden,
uitgebracht onder de naam Sole mini 62. Deze motoren worden in Portugal gemariniseerd op basis van
diesels van Mitsubushi. Met een Mitsubishi in de vorige boot hebben we acht jaar storingsvrij gevaren.
De oude motor is afgekoppeld, de wirwar van elektriciteitsdraden en slangen en de externe warmtewisselaar zijn allemaal verwijderd.
Toen is de oude motor eruit gehesen. Een beste puinhoop resteerde eronder. Het voorste deel van de oude verontreinigde kieltank
(bijna vier meter lang!) hebben we open gezaagd, afgescheiden van de rest en gereinigd. Zo ontstond er een behoorlijke bilg. Uiteraard
kwamen we hier weer de nodige onaangename verrassingen tegen. De vorige eigenaar vermoedde lekkage van bilgwater in de kieltank. Daarom had
hij een stuk hout erop gelegd en alles afgegoten met epoxy. Tussen het hout en de bovenzijde van de tank was een ruimte open gebleven die
geheel was gevuld met een sterk chemisch ruikend goedje (een soort mega-osmose?). We hebben dit helemaal moeten slopen en reinigen.
Het was goed om te zien hoe de ballast onderin was ingebouwd. Het is duidelijk dat een beste hoeveelheid lood onderin ligt,
stevig ingelamineerd.
Voor de nieuwe motor moest de fundatie helemaal worden aangepast. Harry heeft daar echt een knap stuk werk geleverd. De vier bestaande steunpunten en voorin twee extra ingepolyesterde steunen zorgen voor een sterk draagvlak. Harry heeft van een groot formaat hoeklijn de fundatie gelast. Met speciaal op maat gemaakte strippen is dit pas gemaakt op de oude steunen. Als laatste steunpunt heeft hij precies in de ronding van de boot steunen gemaakt die zijn ingelamineerd. We hebben eerst alles een verfje gegeven, maar de stukken waar nog gelast moest worden vrijgelaten. Harry heeft de fundatie in de boot gelast. Eng idee, lassen aan de oude ingelamineerde stukken hoeklijn, de boot is tenslotte maar "plastic". Het ging echter prima. De voorste steunen zijn ingelamineerd. Zo draagt de nieuwe fundatie op zes punten en is perfect vlak. De motor is overal heel goed bereikbaar als er onderhoud moet gebeuren. Ten slotte hebben we alles nog eens geverfd. Een mooi schoon motorruim hebben we nu!
De horizontaal liggende schroefas en de motor zijn middels een op maat gemaakte Phyton drive gekoppeld. De schroefas moest daarvoor wel worden ingekort. Dat kwam echter heel goed uit. Het stuwdruklager kwam terecht op een al in de boot aanwezige stalen steun voor het oude steunlager. Deze vangt de voortstuwende kracht op, zodat de motor en de homokinetische koppeling onbelast blijven. De schroefas had verder nog een oude poelie die een voormalige schroefasdynamo moest aandrijven. Die dynamo laag in de bilg vond ik een paar jaar geleden al niet zo'n goed idee het was een bonk roest. Die poelie verdween nu ook gelijk. De aslengte van de homokinetische koppeling is op maat gemaakt om de hellingshoek binnen de toegestane grenzen te houden. Bij een lengte van 75 centimeter bleef de hoek ruim binnen de toleranties. Nu het eenmaal klaar is, ziet het er heel goed uit!
De kabels worden aan de nieuwe gashendel gemonteerd. Dit completeert gelijk de nieuwe stuurkolom. De startaccu en de koelwater slangen worden aangeloten. De nieuwe motor werd "droog" geleverd, dus de keerkoppeling, het carter en de warmtevisselaar hebben we gevuld met de juiste vloeistoffen: Automatic Transmission Fluid (ATF) voor de keerkoppeling, motorolie in het carter en koelvloeistof in de warmtewisselaar. Met behulp van een door Harry gecreerde noodtank konden we toen starten. Alles werkt! Op de eerste mooie dag hebben we meteen een proefvaart gehouden. Dat voelde goed, de boot "leeft" weer.
Er resteerde nog een hele serie klussen om de inbouw compleet te maken. De hoofdschakelaar van de elektriciteit moest een nieuwe plaats
krijgen. Voor het dashboard is een plek verzonnen. De motor omkisting was een timmerprojekt op zich. Ook hebben we een nieuwe tank
ontworpen, die op basis van een zelf gemaakte mal op maat is gemaakt. Deze staat verticaal achter de motor. De vorm is zodanig,
dat ook als de boot onder helling ligt, de toevoer van diesel naar de motor gegarandeerd blijft. Op de plek van de oude gashendel maken
we de vuldop. Harry heeft een sterk frame gelast waarmee we de tank stevig op zijn plaats kunnen zetten.
Een beluchter in de koelwater leiding en een laadspanningsverdeler zijn ingebouwd. De nieuwe motorkist is voorzien van geluidsisolatie.
Al met al een behoorlijk gecompliceerde klus, die vooral dank zijn de inventiviteit van
Harry tot een goed einde is gebracht.
Design: Sail-Beluga.nl - Copyright: Sail-Beluga.nl -