De Beluga dateert van 1985 en is gebaseerd op de vormen van een Colin Archer. Het ontwerp is aangepast, zo is er geen aangehangen roer.
De boot is kottergetuigd en heeft een lange doorlopende kiel. De romvorm is vrij vol in het midden met fijn gevormd voor- en achterschip, terwijl de kim met een grote straal is afgerond. Het meeste gewicht is geconcentreerd in het midden. Wij verwachten daarom een soepel gedrag in zeegang. Het kottertuig is vrij populair onder de zeezeilers. We verwachten dat dit de handelbaarheid van het vrij zware schip ten goede komt. De snelheid kan oplopen tot 9 knopen. De boot laat het water heel soepel los.
De inrichting is conventioneel. Van voor naar achter: een twee persoons voorhut, toilet aan bakboord en een hangkast aan stuurboord. Daarachter de salon met een u-bank om een tafel aan bakboord. Aan de andere kant een langsbank. Voor de kajuitingang zit de navigatiehoek aan stuurboord en de kombuis aan bakboord. Onder de kuip zijn twee achterhutten. De boot heeft overal een zeer ruime stahoogte, met uitzondering van de achterhutten.
De boot is een zwaargebouwde one-off. De exacte historie is niet bekend, maar wel bekend is dat de boot is gebouwd met de bedoeling er een wereldreis mee te maken. Er bestaan enkele zusterschepen.
We hadden een Contessa 32. Een heel fijn schip, geschikt om alle wateren ter wereld te bezeilen. Echter, we wilden met zijn vieren weg en dan schieten de leefruimte en vooral ook het laadvermogen te kort. Met bloedend hart besloten we daarom onze Contessa te verkopen en op zoek te gaan naar een grotere boot. Met een beperkt budget, moesten we op zoek naar een goed zeeschip, waar nog veel werk aan zit. De Beluga is eigenlijk nooit helemaal afgemaakt, maar sprak ons erg aan. Stevig gebouwd, veel licht binnen en goede ventilatie mogelijkheden, een betrouwbare rompvorm en veel leefruimte. Maar wel met een grote klussenlijst. De boot was gekeurd door Olav Cox, een bekende zeezeiler. Het rapport gaf een nauwkeurig en eerlijk beeld van de boot. Wat was goed, en vooral ook wat er nog aan moest gebeuren. De boot werd getypeerd als "een echt zeeschip, een boot voor de handige vertrekker". Tja, alles bijeen verwachten we er veel van, maar is het een sprong in het onbekende. Maar ja, met een plan om de "zekerheden" op te geven en er een jaar op uit te trekken zijn wij op zoek naar het nieuwe, het onzekere, naar ..., de tijd zal het leren!
Design: Sail-Beluga.nl - Copyright: Sail-Beluga.nl -