Na bijna drie jaar klussen, waren we zo ver dat we de boot konden gaan inrichten en optuigen. Voordat het zo ver was, moest de boot nog wel de wal op. We hadden nog wel wat nieuwe werkjes op de lijst staan.
Het onderwaterschip moest natuurlijk opnieuw in de antifouling, maar ook moesten we de nieuwe afsluiters nog aanbrengen. De oude kogelafsluiters zijn gevoelig voor ontzinken en vormen dan een risico voor de veiligheid. Bovendien waren er maar twee afsluiters die via allerlei aftakkingen alle functies in de boot moesten bedienen. Ook zaten ze erg ver aan de zijkant van de boot. Het gevolg was dat de motor geen koelwater zou krijgen als de boot een beetje helling zou hebben. Johan vertrouwde de aansluitingen ook niet en dat bleek terecht. Een afsluiter was via een gietijzeren verloopring aangesloten. Deze ring was vrijwel geheel weggecorrodeerd. De afsluiter zat vast aan een klont roest en nog tweederde winding schroefdraad.
We hebben nu aparte afsluiters voor elke functie aan boord. Ze zijn van brons en veel dieper in de boot aangebracht. Zo blijft de toevoer van koelwater onder alle denkbare omstandigheden gegarandeerd. Bovendien is het risico van bevriezing in de winter ook kleiner.
De romp had ook de nodige aandacht nodig. Uiteraard was een grondige polijst- en poetsbeurt nodig, maar ook moesten nogal wat krassen worden weggewerkt. De naam van de boot was achterop met plakletters aangebracht. Voorop had men kennelijk de contouren daarvan hergebruikt (als sjabloon op de boot geplakt) en deze ingevuld met blauwe verf. De verf was echter op veel plaatsen uitgelopen. Het was echt geen gezicht. Joke heeft dagenlang geboend om dit te verwijderen. Vervolgens hebben we de nieuwe letters aangebracht. Ziezo, dat zag er heel wat beter uit!
Na een week of twee flink doorwerken kon de boot weer te water en kon de mast er weer op. Nu was de beurt aan het optuigen en inrichten. De zeilen erop, Arie de windvaan ophangen, decoraties binnen ophangen, de kussens pas maken aan de nieuwe banken, spullen aan boord brengen, diesel tanken, enzovoort. Uiteindelijk zat het erop. We waren zo ver dat we de boot gereed verklaarden om ermee op vakantie te kunnen gaan.
We hebben dit afgerond en gevierd met enig ceremonieel. We hebben de boot energetisch gereinigd en herdoopt. Uiteindelijk hebben we geproost op een behouden vaart en een mooie nieuwe toekomst.
Design: Sail-Beluga.nl - Copyright: Sail-Beluga.nl -