Aan dek viel ook het nodige te klussen. Als eerste wilden we meer beschutting in de kuip. We moesten een besluit nemen over de mogelijke oplossing, sprayhood, vaste opbouw? Het werden uiteindelijk vaste ramen met daarop een sprayhood.
Voor de ramen moest een basis worden gemaakt. Een sterke rand, rekening houdend met alle obstakels aan dek en met doorvoeren voor alle lijnen die naar de kuip lopen. Om het exacte model van de rand te bepalen, hebben we een stukje profiel van Gebo, de maker van de ramen, gekregen. Op basis daarvan hebben we een ontwerp gemaakt van de vorm die de rand moest krijgen. Hierbij moet je rekening houden met het feit dat de voorste ramen onder een behoorlijke hoek staan en de zijramen veel meer rechtop.
Met dat in gedachten hebben we vervolgens een eerste ruwe mal gemaakt om een beeld te vormen. Dergelijke ramen vormen een behoorlijke driedimensionale puzzel. Alles moest zeer nauwkeurig op maat worden gemaakt, omdat anders de hoeken heel snel een fikse afwijking gaan vertonen.
We besloten voor een houten rand, samengesteld uit een behoorlijk aantal onderdelen. De rand is in de epoxy gemonteerd en daar ook mee afgewerkt. We hebben ervoor gekozen om de rand binnen de handrailingen van de kajuit te houden. Achteraf zijn we hier heel blij mee. Het geeft in de praktijk houvast bij het instappen en verlaten van de kuip. Twee "oren" werken dit aan weerszijden aan de achterkant af. De rand heeft aan beide kanten een "brievenbus" waardoor de lijnen naar de valstoppers lopen.
De rand hebben we over de garage van het schuifluik moeten modelleren. Er waren veel factoren om rekening mee te houden. Houvast bij in- en uitstappen van de kuip, uitzicht, bediening van de lijnen, sterkte, ruimte voor in- en uitstappen van de kajuit, het klapluik boven de kombuis en het aanzicht van de boot. Na een boel gepuzzel is het gelukt om een optimale situatie te verzinnen.
De volgende fase was het modelleren van de ramen. We hebben stevige mallen gemaakt, die we bij Gebo hebben aangeleverd, compleet met foto's van de mallen op de boot. Dit gaf ze een beeld van de situatie zoals die moest worden. Later werden de aluminium omlijstingen bezorgd, om ze te passen. Uiteindelijk kwamen later de complete ramen. Deze hebben we met de bijgeleverde scharnieren op de nieuwe rand gemonteerd. Joke heeft het rubber profiel in de bovenkant van de ramen geduwd. Dat kostte nog heel wat moeite. Als laatste afwerking kwam de sprayhood erop. Deze is gemaakt door John van Esschoten. We zijn heel tevreden over het resultaat. Het ziet er mooi uit en in de praktijk bevalt het heel goed. Ook het uitzicht is, zowel onder zeil als bij het manoeuvreren in de haven, ruim voldoende.
De oude elektrische ankerlier werkte niet. Johan stelt bovendien als eis dat er teminste een goede handbediening als backup moet zijn. Uiteindelijk vonden we een tweedehands Simpson en Laurens "Seatiger 555". Deze wordt op cruisersforums aangeprezen als zeer betrouwbaar. De lier hebben we in Schotland laten reviseren bij SLS-Spares. Hij is nu weer als nieuw.
De dekdoorvoer voor de bedrading bij de mast moesten we vernieuwen, omdat deze door de vorige eigenaar was afgezaagd. Ook op het achterdek hebben we een doorvoer gemaakt voor de diverse antennedraden.
De lieren op de kuiprand lekten enigszins. Toen we deze losmaakten bleken de bouten zonder kit te zijn aangebracht. De water-afvoertjes in de onderrand van de lieren waren echter wel dichtgekit. De bouten waarmee de lieren waren vastgezet pasten slecht. Dit had tot gevolg dat de koppen grotendeels waren afgescheurd. Ook hier bleek weer dat onze drang om alles na te lopen heel terecht was. De lieren zouden onder belasting zeker van dek zijn gerukt.
De houten rand om de boot hebben we zo goed mogelijk gereastaureerd door het geheel bijeen te knijpen met 120 bouten, vooral rondom de scepters.
De houten rand was voorzien van een soort haken waardoor de landvasten moesten lopen. Deze waren er al deels uitgerukt door beweging van de boot bij golfslag en dergelijke. Onbruikbaar dus. We hebben ze vervangen door aluminium slijtstrippen. De landvasten hebben hiermee de laatste herfststormen zonder bijzondere slijtage doorstaan. En het ziet er ook nog aardig uit.
Al met al hebben we met veel creativiteit de boot een heel ander aanzien gegeven en de veiligheid flink vergroot.
Design: Sail-Beluga.nl - Copyright: Sail-Beluga.nl -