Portsmouth

We zijn een paar dagen in Haslar Marina gebleven. Aan de overkant heb je de Historic Dockyards. Dat is

een groot maritiem museum, vooral gericht op de historie van de Britse marine. Er zijn drie bijzondere

schepen te bezichtigen. De Mary Rose is gezonken in 1545 en na een jarenlange inspanning gelicht,

geconserveerd en in een recent geopend museum te bezichtigen. De Victory is het bewaard gebleven schip

waarop admiraal Nelson in 1805 is overleden in de slag bij Trafalgar. De Warrior is het eerste ijzeren

oorlogsschip met stoommachine, te water gelaten in 1860. Het kon destijds door geen enkel ander schip

worden verslagen, omdat er geen kanonnen bestonden die kogels door zijn bepantsering konden schieten.








Er zijn ook nog allerlei hallen met tentoonstellingen en je kan nog een harbour tour doen op een

rondvaartboot. Er is zo veel te zien en te doen dat we er twee dagen voor hebben uitgetrokken. Het is

bijzonder om te beseffen dat we hier niet met replica’s te maken hebben, maar met echt bewaard gebleven

schepen uit die tijd.

De Mary Rose is weliswaar nog maar een half schip, omdat het gedeelte dat boven de modderlagen uit stak

in de loop van de tijd is vergaan. Toch geeft het overgebleven deel een bijzonder inzicht in hoe een

schip in 1545 eruit moet hebben gezien. Het schip van koning Hendrik VIII kwam in actie tegen een

aanvallende Franse vloot. Men weet niet precies waarom het schip zonk, in ieder geval niet als gevolg

van vijandelijk vuur. Het is vermoedelijk in een een windvlaag overgeheld en gezonken omdat de

geschutspoorten open stonden. Het grootste deel van de bemanning zat onder netten om te voorkomen dat

aanvallers aan boord konden komen en juist om die reden zaten ze gevangen en verdwenen met het schip in

de diepte. Ook zijn er natuurlijk duizenden voorwerpen gevonden: kleding, kisten met persoonlijke

bezittingen, wapens, eetgerei, instrumenten van de scheepsarts, navigatieinstrumenten, de oven, etc.

Alles is ondergebracht in een tentoonstelling naast het schip, tegenover de plek waar de voorwerpen

destijds aan boord waren ondergebracht. Het geeft een bijzonder indringend beeld van het leven aan boord

in die tijd.

























De Victory ligt in het droogdok waar het, na de tewaterlating in 1765, is afgebouwd. Het schip heeft in

vele zeeslagen gediend en was voor die tijd een snel en goed bewapend schip. In de tijd van Napoleon was

er vrees dat Engeland vanuit het zuiden door een gecombineerde Franse en Spaanse vloot zou worden

aangevallen. Napoleon had een slimme truc bedacht. Hij wilde de Frans/Spaanse vloot uit beeld laten

verdwijnen en de Britten afleiden. Hij zond ze naar het Caribisch gebied om vervolgens weer over te

steken naar het Engels kanaal en de Britse zuidkust bij verrassing aan te vallen. De Britten hadden het

door en achtervolgden hun tegenstanders over de Atlantische oceaan. De Fransen werden richting Cadiz

verdreven. In 1805 viel Nelson met de Victory en zijn bijbehorende vloot aan. De opdracht was om de veel

sterkere vloot van zijn tegenstanders zo veel mogelijk te vernietigen, om voor eens en voor altijd af te

rekenen met het risico van een invasie. Via een bijzondere manoeuvre is hem dat gelukt. Het kostte hem

wel het leven. Al na 20 minuten werd Nelson dodelijk getroffen en overleed aan boord. De Britse vloot

haalde hun doelstelling echter wel. De tuigage van de Victory was echter grotendeels aan flarden

geschoten en ze moest onder noodtuig aan de resterende maststompen naar Gibraltar uitwijken voor een

eerste reparatie. Het volledig herstel vergde meer dan de oorspronkelijke bouwkosten. In Londen

herinneren het bekende Trafalgar Square met het standbeeld van Nelson aan deze episode.
De Victory is bewaard gebleven en nu open voor het publiek. Het is nog altijd het formele vlaggenschip

van de Britse marine.



















De Warrior ligt nog altjd gewoon in het water. Het was het snelste oorlogsschip ter wereld. Het kon

onder zeil 13 knopen halen, onder stoom 14,5 en gecombineerd is er 17,5 knopen geklokt. Het was destijds

de aanleiding voor de verschillende wereldmachten om in een snelle ontwikkeling bepantserde ijzeren

stoomschepen te ontwikkelen voor de marinevloten, een wapenwedloop die heel snel ging. De Warrior heeft

daarom relatief kort gediend en was al na een paar jaar verouderd. De sterke romp heeft later als opslag voor

torpedo’s gediend en is gebruikt voor olieopslag. Het heeft 100 jaar verwaarlozing overleefd en is

uiteindelijk herkend als waardevol erfgoed, het enig overgebleven ijzeren oorlogsschip uit die tijd. Na

een acht jaar durende restauratie is het schip naar Portmouth gesleept en kan worden bezichtigd.


























De Japanse marine was toevallig met drie schepen op een goodwill bezoek. Een van de schepen, de Isoyuki,

was opengesteld voor het publiek. Het is interessant hoe een modern oorlogsschip eruit ziet in

vergelijking met de historische schepen. Iedereen werd met een saluut begroet en bij de bewapening stond

uitleg over de werking ervan.
Tegewoordig kan je alle informatie gewoon op internet vinden, dus je mocht gewoon fotograferen aan

boord.



















We houden onderwijl de weerberichten in de gaten. Er komt een einde aan het mooie weer, dus denken we

erover om maar weer eens wat verder te gaan varen. Eerst blijven we hier nog een dag voor wat klussen.

Een genualier piept en loopt stroef na alle zoute douches van de laatste oceaanoversteek. Ook moeten we

weer eens water tanken, diesel bijvullen en wat boodschappen doen.