Zoals verwacht laat het lagedrukgebied ten noorden van ons hier een soort niemandsland achter met nauwelijks wind. Vannacht is de wind steeds verder afgenomen en vanmorgen hebben we uiteindelijk de motor moeten starten. We hebben tot nu toe heel weinig diesel verbruikt, dus we kunnen het ons veroorloven om te proberen de windstilte met de motor te overbruggen.
Gisteren kwamen we erachter dat de thermostaat van de koelkast te hoog stond. Waarschijnlijk aan de knop gedraaid bij het schoonmaken of zo. We waren dus bezig om de inhoud langzaamaan in te vriezen. Met de knop weer in de laagste stand, gebruiken we tien Ah per nacht minder. We rommelen nog wat met het kooktoestel De vlammen blijven zo laag dat een ketel water 45 minuten kost om aan de kook te komen.
Er gebeurt vandaag niet zo veel, dus vertellen we maar eens hoe we de dagen doorkomen.
En wat doen we nou zo de hele dag?
Belangrijkste taak is wachtlopen. Dat houdt in dat je aangelijnd in de kuip zit en de koers die Arie stuurt in de gaten houdt. Elke vijf tot tien minuten scan je de horizon om te controleren of er schepen in zicht zijn. Je verstelt de zeilen een beetje indien nodig en houdt in de gaten of er niets klem loopt, overmatig slijt en dergelijke. Als de windrichting of windkracht flink verandert dan haal je eerst Johan erbij en we besluiten dan wat er moet gebeuren. Voor de rest zitten we wat te gamen, lezen of sterren te kijken en doen wat klusjes tussendoor.
– 00.00-03.00 uur:
Bas gaat op wacht, meestal maakt hij een soepje. Het is zijn enige wacht, overdag doet hij schoolwerk. Dat gaat redelijk goed door, behalve als het echt hard waait, dan is het heel lastig om je te concentreren.
– 03.00-06.00 uur:
Joke heeft wacht en begint met een beker koffie, doet een spelletje op haar mobieltje, tuurt wat rond, bekijkt de sterren, berekent wanneer de maan en zon opkomen en ondergaan en kneed het deeg voor het brood, laat het rijzen, doet het in de bakvorm en laat het verder rijzen.
– 06.00-09.00 uur:
Tim heeft wacht, hij ziet de zon opkomen (als het tenminste niet bewolkt is). Richt de zonnecellen, zodat de accu’s weer worden opgeladen en geniet van zijn ontbijtje.
– 09.00-12.00 uur:
Johan heeft wacht, loopt een rondje over de boot om alles te checken. Gaat vervolgens ontbijten, koffie drinken en het brood bakken. Een voor een komen de andere bemanningsleden tevoorschijn, die dan ook gaan ontbijten en koffie drinken.
– 12.00-16.00 uur:
Joke heeft weer wacht, meestal rustig genoeg om een boek te lezen. Om 12 uur zetten we een kruisje in de kaart en werken het logboek bij. Om 13 uur is het lunchtijd, heerlijk met een vers broodje en Johan maakt ook nog wel eens knakworstjes, gebakken eitje of een lekker soepje. We doen wat huishoudelijke klusjes, Johan repareert wat eventueel kapot is of aan vervanging toe is. De mannen gooien een vislijntje uit als het weer en de golven rustig genoeg zijn. We halen weerkaarten en grib-files op en werken de blog bij.
Soms maken we al een toetje voor de avond, we hebben uit Spanje mousse die echt super lekker is, gisteravond bij de ondergaande zon lemonmousse in de kuip gegeten, het ultieme tropengevoel.
– 16.00-17.00 uur:
Happy hour, iedereen zit buiten en geniet van een frisdrankje en wat lekkers. We kijken altijd uit naar dit uur. We bespreken de zeilvoering voor de nacht, de stemming en wat er zoal ter sprake komt. Elke dag beantwoorden we de vraag: “Wat eten we vandaag?”
– 17.00-21.00 uur:
Tim heeft wacht, hij zoekt de spullen bij elkaar voor het avondeten. Johan gaat koken, da’s meestal nog een hele toer, vooral als de boot veel rolt. We hebben elke dag een warme maaltijd en tot nu toe nog geen instant eten gehad. Als het weer het toelaat eten we buiten. We doen de afwas met z’n drieen, afspoelen met zeewater, afwassen in een emmer (in de gootsteen klotst het water weg) en zittend afdrogen en alles daarbij zeevast neerzetten. Daarna tandenpoetsen en om rond 19.00 uur ligt ieder in zijn kooi behalve Tim.
– 21.00-24.00 uur:
Johan weer op wacht, hij zet een kruisje op de kaart, beoordeelt de koers en of er nog wijzigingen in de zeilvoering nodig zijn. Onderwijl geniet hij van zijn kopje koffie. Hij is 24 uur standby en daarom heeft hij geen wacht midden in de nacht, toch komt hij regelmatig zijn kooi uit om te kijken, te beoordelen en aanwijzigingen te geven.
De zeilen verstellen gebeurt 24 uur per dag indien nodig, dus soms zitten we midden in de nacht met z’n allen buiten om iets te veranderen. Gelukkig is het meestal rustig, maar er zijn dagen dat je net weer lekker in je bedje ligt en er dan toch weer uit moet.
— Verstuurd via Iridium, 17/12/2012, 14:53 UTC, 15.16N 46.33W, afgelegde etmaalafstand 98 mijl.