Poetsen en nog eens poetsen

Buiten regent het pijpestelen, gelukkig staan wij droog. Johan en Tim monteren de afsluiters een voor een, de nieuwe groundplate en demonteren het pijpenstelsel onder de aanrecht. Voorzichtig dragen ze het geheel naar buiten, waar het spontaan uitelkaar valt. Geen overbodige luxe dus om ook dit te vervangen. Tim roept steeds: “Dat we ooit hebben durven varen met die boot!” Tja, gelukkig wisten we dat drie jaar geleden niet en kwamen we toen niet verder dan het IJsselmeer.





Harry en Joop komen woensdag even langs en nemen gelijk de schroef mee, deze wordt aangepast naar aanleiding van de nieuwe motor. Inmiddels heb ik de romp een eerste keer schoongemaakt. De bruine kalkaanslag verwijderen is de volgende actie. Na testen met met allerlei middelen zoals rabarber (bevat oxaalzuur), wc-eend, antikal en azijn is de uiteindelijke winnaar een teakreiniger.



Na het wegpoetsen van de kalkaanslag is het tijd om de lelijk geschilderde naam aan te pakken. Op de achterkant is “Beluga” met plakletters aangebracht. Maar op de voorkant hebben ze de layout van de plakletters gebruikt en met verf de letters aangebracht. Resultaat: superlelijk, de lijnen zijn niet goed aangewreven waardoor de verf eronder is gekropen. Tijd voor actie dus. We beginnen met de kleinste letter, dat valt nog vies tegen. Anderhalve letter per dag, dus snel gerekend (zes letters) vier dagen werk …zucht.