Vuldop dieseltank

We hebben er alweer een nieuw gat bij in de kuip. Nadat de gashandel is gedemonteerd verschijnt boven de plek waar de nieuwe dieseltank komt een rechthoekig gat. Tja, de vraag is wat we daar nu weer mee gaan doen. Een van de suggesties is een klein mini patrijspoortje. Dat brengt ons op weer heel andere ideeen, van klapbaar luikje tot vuldop voor de dieseltank. Johan maakt een malletje en gaat vervolgens aan de slag. We zijn bijzonder tevreden over zoveel creativiteit van onszelf.




Raamrubbers

De buitenramen zijn geleverd met een rol los raamrubber. We zijn al een keer bezig geweest om het op het raamprofiel erop te krijgen, zonder resultaat. Johan heeft al gebeld met de leverancier, ze moeten een beetje lachen want inderdaad voor een amateur is dat erg lastig. Ze zullen de deskundige terug laten bellen. Nadat Addy een keer langs is geweest en over zo’n gelijksoortige ervaring heeft gesproken, kan Joke het niet laten om met dat verhaal in haar achterhoofd toch nog een keer te gaan proberen. Wonderwel lukt het met enig logisch nadenken en een ouderwets timmermanspotlood. Zelfs het hoekje om bij de zijramen gaat goed. Woohoo weer een beetje meer profi geworden.


P.s. ze hebben na 2 weken nog niet teruggebeld. Dus niet voor niks geprobeerd.

Dagelijkse bezigheden

Joke is nog druk bezig met het verven en lakken van de achterhut, echt zo’n karwei waarbij je soms te weinig ruimte hebt om alles neer te leggen en waarbij je jezelf in de weg zit als er weer net iets geverft is. Na een tijdje is er gelukkig toch al weer verschil te zien.

Johan is ondertussen bezig met de omkisting van de nieuwe motor. Een hoop denkwerk en houtje voor houtje passen en meten, dan komt er langzaam toch een mooie kist tevoorschijn.


Af en toe kunnen we iets anders tussendoor doen, vanmiddag hebben we de tijdelijke dieseltank afgekoppeld. Begin volgende week gaat de nieuwe tank erin. Tja, dan toch nog maar even snel het vloertje verven, waar die tank zo’n beetje komt te staan. Want volgende week wordt het weer een stukje krapper in mijn verfhok.





De nieuwe ramen

De nieuwe ramen voor het windscherm liggen al een tijdje in de boot geduldig te wachten. Vandaag is het prachtig weer, dus hup naar buiten met de nieuwe aanwinst. Even goed neerzetten en monteren, en wauw dat ziet er opeens wel heel stoer uit.




Het begint er wel heel mooi uit te zien, zo met al die glimmende spullen in de kuip. Johan is heel tevreden over het eindresultaat, de volgende keer als er mallen gemaakt moeten worden dan is dat een “eitje” voor hem.


Verven, verven en nog eens verven

Als de timmerman vertrokken is, kan de schildervrouw plaatsnemen in haar nieuwe atelier. Ik begin eerst maar eens met oude soms losse laklagen te verwijderen en de eerste grondverf op de luikjes aan te brengen.
Ik schat dat ik wel een week of zes tot acht hier ga doorbrengen, alles eerst twee keer in de grondverf en daarna twee keer in de eindlaag.



Soms zit ik in de meest vreemde houdingen en voelt het alsof ik in spiegelbeeld bezig ben, ondersteboven en hoofd helemaal gedraaid kan ik checken of ik alles geraakt hebt. Als het wit mij toeblinkt dan is het werk goed gedaan. Nu maar hopen dat de temperatuur weer omhoog gaat, zodat de verf sneller droogt.

Trap gerestaureerd

Ondertussen heeft Johan de oude trap die in tweeen was gezaagd weer helemaal gerestaureerd. De trap was in tweeen gezaagd, opklapbaar gemaakt en met een scharnier vastgehangen.


Achteraf een wonder dat we er niet doorheen zijn gezakt. Het scharnier zit nog amper vast. We besluiten om de trap weer lekker stevig te maken, verwijderbaar en te voorzien van anti-slip. Een kleine week later staat ie weer stevig op zijn oude plek. Even wennen met in en uitstappen, maar er is weer een sta-in-de-weg verdwenen.

Achterhutten aftimmeren

Johan zaagt het ene houtje na het andere houtje, de omkisting van de stuurinrichting wordt afgetimmerd, de bedden van de jongens krijgen vorm, de laatste luikjes worden pasgemaakt en de balken van de banken worden op maat gemaakt.


Al met al heel wat pas en meetwerk.

Proefvaart

Zondag is een mooie dag, het zonnetje komt bijna door, de temperatuur is hoog voor de tijd van het jaar. Dus een goed moment om een proefvaart te maken. Onze lamme eend heeft weer een kloppend hart en vrolijk dartelend gaat ze de eerste brug onderdoor. Mensen kijken op, zwaaien of roepen iets naar ons (wat zijn jullie er vroeg bij dit jaar). Zelfs Harry komt nog even langsfietsen met een van zijn zoontjes. Wauw, dit geeft weer een kick even van de vrijheid proeven.



Johan heeft het helemaal naar zijn zin.


Tim checkt de techniek, kijkt hoe de motor draait en weet te melden dat de achterhut minder warm wordt. Bas heeft maar gelijk zijn huiswerk meegenomen, kan ie vast wennen om op een boot te studeren. Ze zitten vol vragen, Tim op het technisch vlak en Bas meer op het filosofisch en praktisch vlak (Wie kwam op het idee om een jaar te gaan varen? Ons huis is wel erg groot in vergelijking met deze boot).


Na ruim twee uur gassen, sturen en genieten komen we weer terug op onze oude vertrouwde plek. Morgen weer gewoon aan de arbeid, maar we weten nu weer waar we het voor doen.

Woohoo, hij doet het

Prutteprutteprut, de nieuwe motor doet het. Weer een hele stap verder op weg naar de vrijheid.
Harry en Johan zijn vandaag bezig geweest met de uitlaatslang monteren, waterlock installeren, startaccu aansluiten, het dashbord aansluiten en een tijdelijk dieseltankje aan de motor hangen.



Voor het dashboard moeten we nog een permanente plek vinden en de nieuwe dieseltank moet nog besteld worden, maar dat staat het starten van de motor dus niet in de weg.
De mannen staan te glunderen naast zoiets moois, knap werk hoor heren!


Jammer dat je het geluid niet op een foto kunt vastleggen, dus toen maar even een klein filmpje gemaakt. Het bewijs dat ie het echt doet.


Een goed begin…

Een goed begin is het halve werk, weer zo’n waar spreekwoord. Het was een produktieve week.
Harry heeft de homokinetische koppeling tussen de motor en het stuwdruklager erin gezet, een knap staaltje vakmanschap. Hij denkt overal aan, zelfs al aan het eventueel ooit vervangen van het nu nog nieuwe lager.



De startkabels worden ook al gemonteerd waardoor ook de ‘kickback gardrail’ zijn definitieve plek krijgt (de rvs-stang om de stuurpaal), en zo ruimt het weer op in de boot.


De winterschilder zit ook niet stil, de kasten aan stuurboordkant zijn geschilderd en deurtjes voorzien van nieuwe knopsluitingen.




Op naar de bakboordkant waar het hele circus van plamuren, schuren, gronden en verven weer opnieuw begint.


Johan sluit de week af met nog een gaatje boren in het achterschip voor de nieuwe slang van de motoruitlaat. Met een goed gevoel sluiten we de week af en beginnen aan een welverdiend weekend.